- Omsorgshjältar
- Omsorgshjältar 2022
- Julia Johansson Nilsson
Julia Johansson Nilsson
Julia Johansson Nilsson är både stödassistent och kvalitetssamordnare på Attendos LSS verksamheter i Växjö. ”En perfekt kombination”.
En perfekt kombination
Julia Johansson Nilsson är både stödassistent och kvalitetssamordnare på Attendos LSS verksamheter i Växjö. ”En perfekt kombination”.
Som stödassistent är hon nära kunderna och stöttar dem i vardagliga bestyr på den dagliga verksamheten. Som kvalitetssamordnare ägnar hon sig åt riskanalyser och förbättringsarbete på två av Attendos gruppbostäder.
– Det är nog det bästa av två världar. Det är kul att gå in i det praktiska arbetet på daglig verksamhet samtidigt som jag som kvalitetssamordnare får utlopp för mitt intresse för förbättringsarbete, säger hon.
Enligt Julia var det en slump att hon hamnade inom LSS. En bekant hörde av sig och frågade om hon ville hoppa in som timvikarie på en gruppbostad. Julia hade provat olika jobb inom bland annat industri och handel men letade efter något mer ”meningsfullt”. Så hon tackade ja.
– Det kändes äntligen som om jag hamnat rätt. Jag gillar det jag gör och har en stark känsla för personerna inom LSS.
Jag gillar det jag gör och har en stark känsla för personerna inom LSS.
Julia Johansson Nilsson
Stödassistent & Kvalitetssamordnare
Modig och orädd
Julias kollegor beskriver henne som modig och orädd – samtidigt som hon är alltid ser till kundernas behov och rättigheter. När hon blev utnämnd till regionens omsorgshjälte firades hon av regionchefen, kollegorna och kunderna, som överraskade henne med tårta, blommor och diplom.
– Jag var helt chockad och fick knappt fram ett ljud. Nu när jag har fått smälta det känner jag bara tacksamhet över att få jobba med det jag älskar och glad att andra uppskattar det jag gör, säger hon
Julia har ett stort intresse för frågor som rör LSS, särskilt kundernas delaktighet och rättigheter. Hon pratar om hur viktigt det är att hitta aktiviteter som passar kunden. I den dagliga verksamheten planerar man allt tillsammans med kunderna.
– Vi vill alltid involvera kunderna i det vi gör. Att hitta rätt nivå och skapa en förutsägbarhet är viktigt för dem.
Hon berättar om en höstutflykt med verksamheten. Allihop hoppade in i minibussen och tog bron till Öland för att gå på marknad och äta en god lunch.
– Det är just denna typ av aktiviteter som vi strävar efter att göra regelbundet. Inget är särskilt svårt om vi planerar i god tid, säger hon.
Våra omsorgshjältar
På Attendo jobbar 25 000 medarbetare som brinner för att göra skillnad i vardagen. De är våra omsorgshjältar. På den här sidan kan du ta del av fler berättelser från våra medarbetares vardag.