Hoppa till huvudinnehåll

40 år i kundernas tjänst

I hela fyrtio år har Karina bidragit till att kunderna i Gävles hemtjänst fått bästa tänkbara omsorg. För många låter fyra årtionden på samma arbetsplats som en evighet men det är knappast något Karina lägger särskilt stor vikt vid.

– Jag har alltid älskat mitt arbete och så länge det känns bra och jag kan göra nytta ser jag ingen anledning till att byta, säger hon.

Karina Molin bor i Sandviken men pendlar fem mil varje dag till Gävle. Under sina första år arbetade hon i kommunen men sedan tio år är det privata aktörer som haft uppdraget och de senaste åren har Attendo varit hennes arbetsgivare.

– Jag trivs väldigt bra i Attendo. Det finns en tydlig struktur och ordning, vilket jag verkligen uppskattar eftersom det gör att man kan fokusera på det viktiga. Dessutom har jag en mycket bra och trevlig chef, säger hon.

För Karinas del har det blivit väldigt många möten med kunder under årens lopp. Flera har hon klickat extra bra med och haft en nära relation till.

– Jag är nog mig själv rakt genom och försöker inte förställa mig. Det är viktigt att alltid vara tydlig och rak i kontakten med kunderna, det funkar i alla relationer. De brukar säga att det är ordning med mig och det tar jag som beröm.

Quote

"Jag har alltid älskat mitt arbete och så länge det känns bra och jag kan göra nytta ser jag ingen anledning att byta."

Devider

Karina Molin

Vårdbiträde

"Jag finns där för att lyssna och stötta så mycket jag kan"

Att arbeta inom hemtjänsten handlar mycket om att läsa av kundernas behov. Att kunna bidra även i perioder när kunden är svårt sjuk eller får palliativ vård, vård i livets slutskede, något som Karina har stor erfarenhet av.

– Jag är verkligen mån om att varje kund ska ha det så bra som möjligt. Det kan vara tungt och jag tänker på hur viktigt det är att få avsluta sitt liv på ett värdigt och fint sätt. Jag finns där för att lyssna och stötta så mycket jag kan.

Under åren i hemtjänsten har Karina lärt sig hur viktigt det är att även ha god kontakt med de närstående. De kommer ibland i skymundan och det tycker Karina är synd.

– Deras situation påverkas jättemycket om de känner oro eller har dåligt samvete för sin närstående. Vi som jobbar i hemtjänsten kan underlätta genom att vara vänliga och tydliga med hur vi jobbar, då kommer tilliten på köpet.

Efter 40 år i hemtjänsten har Karina inte dragit ned på takten. Hennes dagar fylls av jobb och pendling och det är precis så hon vill ha det. Hon verkar inte ligga på latsidan när hon är ledig. Med fyra vuxna barn och nio barnbarn finns det alltid något att hjälpa till med.

– Jag är mycket mer en skoj-mormor än en bullmormor, skrattar hon. Jag älskar att leka och hitta på kul saker med mina barnbarn och det kommer jag kanske att ha ännu mer tid till framöver.