Hoppa till huvudinnehåll

"Man måste se till helheten"

Els-Marie började sin yrkesbana på sjukhus i mitten av 1970-talet, men hon var inte helt nöjd där. Hon längtade efter att få bygga mer varaktiga relationer med vårdtagarna och ville jobba med äldreomsorg. Så småningom sökte hon sig till hemtjänsten i Vikingstad, en arbetsplats hon varit trogen i snart 30 år.

– Det är härligt att vara så länge på ett ställe. Jag känner alla och kan alla rutiner. Jag har nog haft femtusen chefer genom åren, skojar hon.

– Dessutom är jag uppvuxen i trakten vilket gör att jag verkligen känner mig hemma här.

Det märks att Els-Marie trivs med det hon gör. Hennes engagemang hörs i rösten och hon återkommer gärna till hur viktigt det är att bygga förtroendefulla relationer så att kunderna känner sig trygga och bekräftade.

– Att få träffa äldre varje dag är en ynnest. Jag har fått så mycket med mig från alla samtal och berättelser genom åren. För mig är det jätteviktigt att vara med ända till slutet och se till att den absolut sista tiden i livet blir så ljus och fin som det bara går.

Genom åren har hon haft hundratals kunder och många av dem har kommit henne nära. Det händer att hon går på begravningar när hon känt personen väl.

– Jag minns en dam som jag hade tillbringat mycket tid hos. När det blev dags för hennes begravning var de närstående så glada att jag kunde vara med och sa att jag nästan var som en del av familjen. Det kändes verkligen i hjärtat, berättar hon. 

Quote

"För mig är det jätteviktigt att vara med ända till slutet och se till att den absolut sista tiden i livet blir så ljus och fin som det bara går."

Devider

Els-Marie Palm

Undersköterska

"Det är det lilla extra som räknas och som gör att folk får förtroende för dig"

Els-Marie har ett stort intresse för omsorg och vill hela tiden utvecklas vidare i sitt yrke. Under årens lopp har hon bidragit till verksamhetens utveckling bland annat som kvalitetssamordnare, dokumentstödjare och värderingscoach.

2014 utbildade hon sig till specialistundersköterska med inriktning mot palliativ vård och tillsammans med en kollega tog hon fram ett informationshäfte om livets slutskede som de delade ut till närstående.

– Det blev väldigt uppskattat. Det känns viktigt att kunna dela med sig av kunskapen till närstående som ofta inte vet vad som händer i livets slutskede. Att samla det i ett häfte är ett bra sätt för närstående men även medarbetare att i lugn och ro få till sig informationen.

Els-Marie är noga med detaljerna när hon arbetar. Hon vill att kunden ska känna att man är genuint engagerad och anstränger sig varje gång.

– Vissa kanske tycker att det är lite fånigt men det har stor betydelse att man viker tvätten på rätt sätt och inte slarvar med damning när man städer. Det är det lilla extra som räknas och som gör att folk får förtroende för dig.