- Attendo Sverige
- Om Attendo
- Covid-19
Coronapandemin
Erfarenheter från coronapandemin 2020–2022
Under början av 2020 spreds viruset covid-19 över världen. Viruset slog hårt mot samhället och sjukvården och äldreomsorgen ställdes inför stora utmaningar.
I pandemins tidiga skede saknades kunskap om exakt hur viruset smittade. Stora delar av samhället tvingades att agera före och parallellt med att rutiner och vägledning från myndigheter utvecklades. Inledningsvis saknades även tillgång till skyddsutrustning till sjukvårds- och omsorgspersonal i den omfattning som behövdes.
För att begränsa smittspridningen infördes besöksförbud på både sjukhus och äldreboenden under flera perioder. Attendo var en av de aktörer som tidigast fattade beslut om besöksförbud.
I Attendos verksamheter arbetades det intensivt, varje dag och dygnet runt, för att skydda kunder och medarbetare från viruset. När de vanliga möjligheterna till kontakt inom omsorgen inte kunde upprätthållas, växte även behovet av nya digitala lösningar och arbetssätt för att underlätta kommunikationen mellan kunder och deras närstående.
Trots de svåra omständigheterna lyckades Attendo upprätthålla en hög kvalitet på sina omsorgstjänster och anpassa sig snabbt till den föränderliga situationen som pandemin innebar.
Fokus på liv och hälsa - nya lösningar
Attendos verksamheter arbetade intensivt, varje dag och dygnet runt, för att skydda kunder och medarbetare från viruset. En särskild grupp av ledare och experter sattes samman med uppdrag att följa utvecklingen av pandemin och kunskapsläget, för att snabbt kunna agera på bästa möjliga sätt för att skydda kunder och medarbetare.
- Attendo var först ut med att besluta om besökstopp för att begränsa smittspridningen. Besöksförbud blev senare beslutat av regeringen på både sjukhus och inom omsorgen under perioder med hög smittspridning.
- Under perioder när inga besök tilläts ordnade Attendo anpassade aktiviteter som utomhuskonserter, besöksutrymmen ställdes iordning både inomhus och utomhus med skiljeväggar i glas för att underlätta kommunikationen mellan kunder och närstående.
- Attendo införde hälsotester för medarbetare i ett tidigt stadium och snabbtester för att se om symptomfria medarbetare bar på viruset. Genom detta fick vi reda på att en betydande del av smittspridning kom via symptomfria medarbetare, vilket ledde till vidare skyddsåtgärder.
- Attendo var den första större utföraren som införde munskydd i alla omsorgsinsatser, innan Socialstyrelsen införde rekommendation om detta.
- Attendo utvecklade snabbt digitala kanaler internt (Appendo) och med närstående (Nära appen) för att underlätta kommunikation. Lokalt skapades säkra platser för möten med närstående.
- Genom att samla data om pandemin från alla nordiska länder och göra analyser kunde vi föra ut kunskap till myndigheter och andra utförare för att stötta hela omsorgen i Sverige.
Röster från medarbetare
Efter pandemin bjöds medarbetare inom Attendo in till särskilda gruppsamtal för att sinsemellan få prata om och diskutera hur de upplevde olika situationer och hur verksamheten fungerade.
Erfarenheterna från pandemin har också legat till grund för hur vi de senaste åren utvecklat vårt sätt att arbeta tillsammans, inte minst när det gäller att på olika sätt kunna ta upp misstankar om allvarliga avvikelser i verksamheten. Det är viktigt både för patientsäkerheten och för att vi som omsorgsutförare hela tiden ska utvecklas och kunna bli bättre som arbetsgivare.
Attendo efter pandemin
- På Attendos äldreboenden finns idag gruppchefer som bidrar till ett närmare ledarskap för medarbetargrupperna. Det ska alltid vara lätt att nå en chef för vägledning och diskussion om verksamheten.
- Under 2021 antog Attendo en uppdaterad uppförandekod, för att ytterligare förstärka arbetet med Attendos värderingar, öppenhet och gemensamma arbetssätt. Koden utgår från Attendos uppdrag och värderingar och innehåller de viktigaste principerna för hur Attendo som företag, chefer och medarbetare ska agera gentemot kunder, närstående, kollegor och de kommuner som Attendo samarbetar med. Koden beskriver också hur man som medarbetare ska agera om något inte är som det ska, liksom hur chefer ska agera och bemöta medarbetare när så sker.
- Alla medarbetare utbildas i Attendos uppförandekod och meddelarfrihet. Utbildningarna finns att tillgå digitalt för alla.
- Attendo har sedan 2019 haft en särskilt inrättad visselblåsarfunktion för medarbetare som vill rapportera om allvarliga missförhållanden men bedömer att detta inte kan ske genom de vanliga kommunikationskanalerna.
- Attendo har de senaste åren investerat betydande resurser i utbildning och kompetensutveckling för cheferna. Ett exempel på det är en omfattande introduktionsutbildning som alla chefer genomgår i början av deras chefskap.
Fortsatta arbetet med covid-19 viruset
Basala hygienrutiner är grunden i allt förebyggande arbete för att undvika smitta. Alla Attendos medarbetare genomgår utbildning i basala hygienrutiner och vi följer de riktlinjer och rekommendationer som finns från sjukvårdsregionerna vid misstänkt eller bekräftad smitta av Covid-19 i verksamheten för att säkerställa en god vård.