- Attendo Sverige
- Hemtjänst
- Trygg och säker med Attendo
Trygg och säker med Attendo
Låt dig inte luras!
Brott mot äldre ökar och gärningspersonerna blir allt mer förslagna. Vi bryr oss om din säkerhet och vill hjälpa dig att skapa en tryggare vardag för dig som hemtjänstkund.
Även om vi bor i ett av världens tryggaste länder är det många äldre som känner sig sårbara, kanske har man blivit fysiskt svagare eller är lite osäker i den digitala världen. Det gäller att vara medveten och lagom misstänksam i nya situationer. Här kommer ett par exempel på hur ett bedrägeri kan gå till tips om hur du kan skydda dig.
Via telefonen
Bedragare som tar kontakt via telefon är ofta mycket trovärdiga. De utger sig inte sällan för att representera en bank eller myndighet och ber dig legitimera dig med din bankdosa eller BankID för att de ska hjälpa dig med något viktigt och bråttom. När du gör det får de kontroll över dina bankkonton och kan föra över dina pengar till sina egna konton. Var alltid skeptisk när någon okänd ringer. Kom ihåg att riktiga banker aldrig ringer sina kunder och frågar
om koder och kontonummer.
När det ringer på dörren
Bedragare som försöker lura sig in i lägenheten är ofta ute efter pengar eller smycken. De kan låtsas vara från exempelvis en myndighet, sjukvården, polisen eller vara fastighetsskötare eller hantverkare som ska kontrollera något i ditt hem. Attendos medarbetare bär alltid arbetskläder med vår logotype samt id-bricka. Det gör att du lätt kan se att är det är rätt person du släpper in när du väntar besök från oss. Vi har även en säker nyckelhanteringen så du kan känna dig trygg med att lämna ut dina nycklar till oss. Släpp inte in någon okänd!
Säkerhet kring medarbetare
Belastningsregister
Då vi anställer nya medarbetare kräver vi alltid att personen ska lämna ett utdrag från Belastningsregistret. Syftet är att säkerställa att vi har pålitliga medarbetare.
Legitimationen och arbetskläder
Våra medarbetare har alltid Attendo-arbetskläder och en legitimation som visar att det är medarbetare från Attendo.
Nyckelrutin
När vi får förtroendet att ansvara för dina nycklar, hanterar vi dem med största säkerhet. Då vi tar emot nycklarna, signerar vi detta tillsammans på en kvitteringsblankett som du får en kopia på. Din nyckel kodas och förvaras i ett brand- och inbrottssäkert skåp. Endast behöriga medarbetare har tillgång till din nyckel. Då vi lämnar tillbaka nyckeln kvitteras åter blanketten och du får en kopia på den.
Om du inte öppnar dörren vid planerat besök av oss
Om det skulle hända att du inte öppnar dörren då vi har ett planerat besök hos dig, vill vi alltid försäkra oss om att inget har hänt dig. Du ska känna dig trygg med att vi inte lämnar dig. Vår rutin för att ta reda på var du är om ingen öppnar, sker enligt följande:
- Om vi har nyckel går vi in för att se om du är hemma.
- Vi ringer dig, om du inte svarar kontaktar vi dina närstående.
- Därefter kontaktas Patientupplysningen för att få information om att du möjligen är på sjukhus. Tänk på att du då måste ha lämnat samtycke för att de ska få berätta att du är där.
- Biståndsenheten kontaktas.
- Larmpatrullen kontaktas (om du har larminsats).
- Polis och låssmed kontaktas slutligen om vi inte får svar av någon annan om var du befinner dig.
Det är viktigt att du som kund meddelar om du inte vill att vi följer den rutinen.
Hantering av betalkort
För din säkerhet får vi inte hantera bankkort med kod, vilket betyder att vi inte får göra inköp med ditt bankkort eller ta ut pengar till dig. I möjligaste mån vill vi inte hantera kontanta medel, utan ser helst att du har ett konto i butiken och därmed kan få faktura för dina inköp. Om du inte har konto föredrar vi att använda ett kundkort, t ex ICA-kort. Då behöver vi legitimera köpet med ditt ID-kort.
Värdeföremål och handlingar
Det är inte tillåtet för medarbetare att skriva under eller bevittna fullmakter eller andra handlingar. Medarbetare får inte heller förvara kontanta medel eller värdeföremål. Det är inte heller tillåtet för medarbetare att låna något av kund eller ta emot gåvor.
Så kan du skydda dig mot de vanligaste bedrägerierna
På stan
- Håll för med handen när du slår in pin-koden till bankkortet.
- Stoppa kortet i din plånbok som du lägger i innerfickan i väskan eller jackan.
- Var uppmärksam när du handlat. Någon kan försöka ta ditt kort.
I hemmet
- Var kritisk när du blir kontaktad av okända personer, tveka inte att stänga dörren eller lägga på telefonluren om du känner oro.
- Släpp inte in okända personer i ditt hem innan du fått kontrollera att personerna är de som de utger sig för att vara.
- Inga seriösa företag som besöker dig hemma kräver betalning på plats. Be om en faktura.
På nätet
- Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms, om du inte känner igen avsändaren.
- Använd aldrig e-legitimation eller lämna ifrån dig koder från din bankdosa på uppmaning av någon annan. Ofta ber bedragaren om upprepade identifikationer.
- Lägg på telefonluren om du blir osäker på vem som ringer. Ring istället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
- Om du blir osäker på vem som skickat en bifogad fil till dig, klicka inte. Den kan innehålla virus.
Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet!
Brott mot äldre ökar
Bedrägeribrott har de senaste tio åren ökat med 33 % och 2022 anmäldes 195 502 brott av den typen, en ökning med 33 % sedan tio år tillbaka. Det är framförallt bedrägerier genom så kallad social manipulation (där en bedragare utger sig för att vara ex banktjänsteman eller myndighetsperson) som ökat och särskilt brott riktat mot äldre personer (62 %). Källa: Brottsförebyggande rådet